سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  ان الذین قالواربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون
[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
کل بازدیدهای وبلاگ
38647
بازدیدهای امروز وبلاگ
108
بازدیدهای دیروز وبلاگ
29
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
ان الذین قالواربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون
مدیر وبلاگ : [29]
نویسندگان وبلاگ :
صراط مستقیم
صراط مستقیم[0]
وعد الصادق
وعد الصادق[0]

لوگوی وبلاگ
ان الذین قالواربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون
فهرست موضوعی یادداشت ها
ایمان[26] .
بایگانی
آبان
آذر
دی
بهمن
پیوندهای روزانه

زیارت امن الائمه [61]
زیارت امام حسین از دور [176]
[آرشیو(2)]

اوقات شرعی
لینک دوستان

ظهور یا شروع
گل نرگس
سلام علی آل یاسین

لوگوی دوستان

سرای اندیشه - به روز رسانی :  1:50 ع 86/11/26


موسیقی وبلاگ
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن کوه دوشنبه 86 آذر 26  ساعت 12:0 صبح

و نیک می دانی که رسیدن به نوک قله عبور از مسیر به همراه شناخت مصایب و سختی هاست .

 

پس رسیدن به نوک قله ی ایمان بدون شناخت و بدون عبور عملی از مسیر آن امکان ندارد.


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

السلان علیک یا امام سجاد
عشق یعنی
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ

اللهم صل علی محمد و ال محمد کوه - ان الذین قالواربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفارش تبلیغ
صبا ویژن